Objectieven


Aberratie (Objectieven)
2BGM: TVstudiotechnieken / 2005_2006 / Laatste aanpassing op 2006-06-25.
een vraagje ivm lenzen.
Wat word gesproken van sferische aberatie en van longitudionale ab.
Wat is het verschil tussen deze??

Sferische abberatie:
Door de dikte van de lens gaan de lichtstralen die aan de rand minder glas tegen komen dan deze in het center.
Sferische abberatie zorgt er voor dat stralen aan de rand op een andere plaats in focus komen dan deze in het center.
Ga eens naar de link hier onder, daar laten ze dit zien.
http://amazing-space.stsci.edu/resources/explorations/groundup/lesson/basics/g13/index.php

Longitudinale chromatische abberatie:
Lichtstralen worden oa afgebogen in functie van de frequentie, wat bij licht wil zeggen, in functie van de kleur.
Objectieven worden hiervoor gecorrigeerd, maar de fout kan niet 100% worden weggewerkt, en hangt af van de brandpuntsafstand.



Astigmatisme (Objectieven)
2BGM: TVstudiotechnieken / 2004_2005 / Laatste aanpassing op 2006-06-25.
Ik had een vraag ivm lenzen. Het gaat over de term Astigmatisme; wat ik kan afleiden uit de engelse tekst en mijn nota's is het volgende: ovaal weergeven van een punt maar niet op een horizontaal of verticaal vlak maar diagonaal. Klopt dit?
Je uitleg van astigmatisme klopt ongeveer.
Het wil eigenlijk zeggen dat voor punten die niet op de optische as liggen er een verschillende scherpstelling is in de radiale en de axiale richting.  Als je een punt in focus hebt gezet voor de radiale richting, dat het dan onscherp kan zijn voor de axiale richting, en omgekeerd.  Het komt er dus op neer dat het punt een ovale vorm zal krijgen.
Het document in attach heb ik ook nog gevonden op internet, maar ik heb het zelf nog niet bekeken.
Als je op zoek bent naar nog verklaringen, maar dan in het nederlands, kan ik je naar volgende site verwijzen:
www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/filmcam_glossary.asp?ComponentID=28033&SourcePageID=26088

Back focus, Flange back (Objectieven)
2PBAK: Videotechnologie 2 / 2021_2022 / Laatste aanpassing op 2022-06-19.

In het deeltje over objectieven spreek je over flange-back. Je zei dat die begint vanaf de flange, maar wat is de flange eigenlijk? En wat doet flange-back?

De flange (En) flens (nl) is de ring waar de lens mee tegen de camera wordt gehouden.

Deze is van belang omdat het de afstand tot de sensor bepaalt.
Ze bepaalt hoe lenzen op camera´s worden geplaats, en heeft dus ook te maken met het type van mount.
https://u42.co/Tech-Blog/Flange-Distance/Flange-Distance.html
https://briansmith.com/flange-focal-distance-guide/


 

 

Is flange-back dan gewoon de afstand tussen de flange en de sensor?
En wat is de back focal length? Is dit de afstand tussen de backfocus en de sensor?

De fange back is de afstand tussen de flens en de sensor.
De back focal length is de afstand tussen de buitenkant van de laatste lens in het objectief en de sensor.



Circle of confusion (Objectieven)
2BGM: TVstudiotechnieken / 2004_2005 / Laatste aanpassing op 2006-06-25.
> Ik heb een vraagje i.v.m. de cirkel of confusion.
> Kan u me even kort uitleggen wat het juist is, want ik twijfel een beetje.
> Heeft het te maken met het feit dat de scherptediepte van een beeld afhangt
> van de nauwkeurigheid van uw opname-element (vb. CCD)? En wil dit dan zeggen
> dat als je meer pixels per oppervlakte hebt van uw opname-elemnt dat je dan
> meer of minder scherptediepte hebt ? Ja, meer pixels geven minder scherptediepte
> In mijn notities had ik ook geschreven dat als uw CCDpixel groter is dan het
> onscherpteveld in uw lens, dat je dan geen probleem hebt.
Ik heb een site gevonden met wat nederlandstalige verklaringen over lenzen, misschien kan deze je al wat helpen.
http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/filmcam_glossary.asp?ComponentID=28033&SourcePageID=26088
Wat de circle of confusion betreft:
Als je een beeld opneemt van één enkel heel klein puntje, dan moet dit op de CCD of de pellicule ook één klein puntje geven.  Door lensfouten kan het echter zijn dat dat dit een vlekje wordt.  Ditzelfde kan ook gebeuren als het beeld onscherp is ingesteld.  De grootte van dit vlekje is de verstrooiingscirkel (circle of confusion).
Als dit vlekje kleiner is dan een CCD-elementje (pixel), dan zal dit (bijna) niet te zien zijn in het videobeeld, en lijkt het beeld dus scherp.
Als je dus door de scherptedieptewerking onscherpte krijgt in bepaalde gebieden van het beeld, dan zal dat pas als onscherp te zien zijn in het videobeeld als de verstrooiingscirkel groter wordt dan die CCD pixel.  Hoe groter dus de pixels (kleinere resolutie van de CCD), hoe kleiner de kans dat de verstrooiingscirkel groter is dan de pixel.  In dat geval zal er dus minder als onscherp ervaren worden, en is de scherptediepte dus groter.


Circle of confusion (Objectieven)
2PBAK: Videotechnologie 2 / 2020_2021 / Laatste aanpassing op 2021-05-26.

In de les spreekt u over de focus leggen voor en achter de sensor. Ik kan mij echter niet heel goed inbeelden hoe dit precies werkt en wat ik me er bij moet voorstellen.
[LB] Het focuseren van een beeld op een sensor is te vergelijken met het focuseren van een projectoor op een scherm.
Als we een puntachtig voorwerp in focus brengen op de sensor levert dat een punt op als beeld:


Stel nu dat we het beeld niet laten focuseren op de sensor, maar op een afstand, juist iets achter de sensor, dan zullen we op de sensor geen punt zien, maar een cirkeltje.

Hetzelfde geldt als we het beeld zouden scherp stellen op een vlak juist iets voor de sensor.


De grootte van het cirkeltje is een maat voor de onscherpte van het beeld. 
Het foutief leggen van het scherpstellingsvlak is het fout instellen van de focusafstand op de focusring van je objectief.

Verder zegt u ook Als de onscherpte die we creëren kleiner is dan een pixel op de sensor spreken we niet van ´out of focus´want de camera gaat dit niet eens merken. Ik vraag me af wat de camera dan wel merkt (want er zal altijd wel iets van informatie binnenkomen lijkt me) en ik vraag me ook af wat de camera dan wél merkt.
[LB] In dit voorbeeld zijn er bijvooorbeeld 2*3 pixels.

Als we nu een vertikale zwarte streep scherp stellen op de sensor levert dit hetvolgende resultaat:


Enkel de pixels onder zwarte steep zullen die streep zien.

Als we de streep niet juist focuseren, zal de streep verbreden:

Dit heeft geen effect op de omliggende pixels zolang de onscherpte kleiner is dan de afmeting van 1 pixel.
Deze onscherpte kunnen we ook niet zien op het scherm.
Als de onscherpte toeneemt, zal deze op een gegeven ogenblik groter worden dan 1 pixel, en dus ook omliggende pixels aantasten.

Vanaf dat moment zullen wij wel verschillen (onscherpte) zien in beeld.



Fdrop / Ramping (Objectieven)
2BGM: TVstudiotechnieken / 2005_2006 / Laatste aanpassing op 2006-09-23.
Een verwarring bij F-drop: de beeldhelderheid is omgekeerd evenredig met het
kwadraat van het F-getal, dus hoe kleiner het F-getal hoe groter de
helderheid (hoe groter de diafragma-opening)...
Bij volledig inzoomen kan de intreepupil niet tot op het einde mee vergroten
waardoor er aan het uiteinde een vermindering van de helderheid ontstaat...
Waarom spreekt men dan van een F-drop ipv een F-'jump' (ofzo) of een
'helderheidsdrop'?
Dat moet inderdaad een vergissing zijn geweest van wie die naam heeft uitgevonden.  Maar die benaming is nu wel ingeburgerd.


Hoe lenzen gemaakt worden (Objectieven)
2BGM: TVstudiotechnieken / 2009_2010 / Laatste aanpassing op 2010-05-22.
http://gizmodo.com/5160891/giz-explains-why-lenses-are-the-real-key-to-stunning-photos

MOD (Objectieven)
2BGM: TVstudiotechnieken / 2016_2017 / Laatste aanpassing op 2017-05-25.

kan je me nog eens het verschil tussen ´een voorwerp zo dicht mogelijk tegen de lens brengen´ en ´MOD´ nog eens uitleggen?

Als ik het goed begrijp, is het bij het eerste effectief dat we een voorwerp zo dicht mogelijk tegen de lens gaan plaatsen zoals we bij de workshop hebben gedaan en kunnen we vaak zelfs nog het stof in de lens zelf scherp zien. Hiervoor draaien we het diaf helemaal dicht zodat er zo veel mogelijk scherp is en gebruiken we de macro ring om te focusseren omdat we zo dicht tegen de lens zitten. [LB] OK!

Is het bij MOD dan dat we de afstand gaan berekenen dat iets scherp is? Want dit doen we met open diaf en op tele. Gaan we hier dan onderzoeken wat de afstand van het voorste punt dat een voorwerp scherp kan zijn en het achterste en is dit dan het MOD?
[LB] De MOD is de korste afstand waarbij een voorwerp in focus kan gezet worden, zonder de backfocus of de macro te verdraaien.  Op het moment dat backfocus correct staat, en de macro niet wordt gebruikt, kan je je zoom ook gebruiken.  De MOD is dus de kortste afstand vanaf waar je een voorwerp in focus kan krijgen, en waarbij je de zoomfunctie van het ofbjectief kan gebruiken.  Als de macro is ingeschakeld, of de backfocus is niet correct, kan je niet zoomen met behoud van focus.
Deze afstand meet je met diaf open en op tele want dan is de scherptediepte het kleinst, en de fout op de meting van de MOD dus ook het kleinst.

Fijne dag nog![LB] Jij ook!

MPFS (Objectieven)
2BGM: TVstudiotechnieken / 2005_2006 / Laatste aanpassing op 2006-09-23.
Komt ie weer. Klopt het dat je bij mpfs inzoomed, daar scherp stelt met je backfocus/macro om daarna uit te zoomen en daar scherpt te stellen met je scherptstelring?
Is dit de goede methode of zit ik hier mis.
Neen: Inzoomen, scherpstellen met de focusring, uitzoomen en scherpstellen met de backfocus/macro