Camera


CCU, MCP, OCP & RCP
2BGM: TVstudiotechnieken / 2005_2006 / Laatste aanpassing op 2006-09-23.
> Wat zijn de fundamentele verschillen tussen CCU, MCP, OCP & RCP?
CCU: de bak de de camera verbindt met de studio.  Aan de ene kant gaat er een triaxkabel of multicore naar de camera, en aan de andere kant krijgt deze unit de BB van de SPG, de intercom connecties voor de cameraman, de aansluitingen van het videosignaal en de 230V voedingsspanning
MCP: is een paneel dat via alle CCU's met de camera kan communiceren, om onderhoud en configuratie van de camera te doen
OCP: is een paneel dat op de CCU wordt aangesloten, dus 1 per camera.  Het laat toe op een eenvoudige manier helderheid, contrast, kleur, ... bij te regelen tijdens de opname van een studioprogramma
RCP: dit is een kleiner paneeltje dat tijdens EFP toelaat aan de DOP om helderheid, kleur, contrast... in te stellen

> Hoe ik het interpreteer, zijn het allen soort van afstandsbedieningen van
> camera's, klopt dit? Ja Maar gebeuren de bewerkingen op het signaal (die zijn
> in te stellen op de CCU) allen in de camera, of sommige ook pas in de CCU
> (zoals bvb. kabelcorrectie)? Inderdaad, de meeste in de camera, maar sommige in de CCU.
>
> MCP en OCP zijn bedieningstoestellen met digitale verbindingen naar CCU (BS)
> (die met gewone elektrische contacten is verbonden aan de camera)? Is dit
> juist? Ja, maar als een triax kabel gebruikt wordt, zijn de verschillende signalen - video, besturing, ...- gemultiplexed op de triaxkabel
> Maar waarom een MCP (om de verschillende camera's op elkaar af te stellen)
> als je voor iedere camera ook nog een OCP hebt? De MCP heeft veel meer mogelijkheden, dus ook mogelijkheden die niet gebruikt worden tijdens studio-opnames, de MCP geeft ook toegang tot service instellingen van de camera, iets wat de gemiddelde beeldcorrector beter niet aanpast Of kan men op de MCP enkel
> instellingen doen die te maken hebben met het op elkaar afstemmen van de
> camera's en op de OCP al de andere instellingen?  Neen, hier kan alles mee, maar de OCP is gebruiksvriendelijker, mdat je er juist minder mee kan doen.
> Zijn MCP en OCP gewoon digitale toestellen om de CCU te bedienen? Neen, om de camera te bedienen.
> En een RCP werkt via een zender ipv kabel? Die werkt ook met een kabel, een zender is meestal een bron van problemen en ergernissen.


CCU, MCP, RCP
2BGM: TVstudiotechnieken / 2016_2017 / Laatste aanpassing op 2017-09-28.
Ik heb een klein vraagje ivm de CCU etc.
Even kort: de camera staan in verbinding met de OCP, deze staat in verbinding met de CCU, vanuit de CCU wordt het doorgestuurd naar de MCP.
Mijn vraag is nu ofdat de RCP ook in deze keten thuishoort? (= wordt deze ook doorgestuurd naar de CCU, of rechtstreeks naar de MCP, of totaal niet omdat de RCP niet in studio-omgeving gebruikt wordt?). Ik had namelijk begrepen dat de RCP vooral bij EFP wordt gebruikt, dus niet in studio maar op locatie. Maar wordt daar dan ook een CCU en MCP gebruikt? Of vervangt de RCP dit alles?

De RCP hoort  niet in deze keten thuis.  De RCP is een ´afstandsbediening´ voor de camera in EFP/Singelcam situaties, waarbij de RCP rechtstreeks op de camera wordt aangesloten.
De RCP heeft geen CCU nodig, want de RCP is rechtstreeks op de camera aangesloten.  De CCU is het toestel dat alle connecties van de camera naar de buitenwereld voorziet (230V, genlock, intercom, video, ...) via de triax- of fiberverbinding, en heeft dus geen toepassing in EFP.
De RCP heeft geen MCP nodig want deze is voor labo-instellingen en bediening van meerdere camera
´s vanuit één punt.  Bij singlecam is er maar één camera.
Hij vervangt dus geen CCU/MCP, want deze vinden enkel hun nut in een studio/multicam omgeving.


Contourcorrectie
2BGM: TVstudiotechnieken / 2005_2006 / Laatste aanpassing op 2006-06-25.
> 2. Bij verticale contourcorrectie (het blokschema) staat in het midden een 
> grote tau. Is dat ook een vertraging, en zo ja, hoevel bedraagt die en 
> waartoe dient die?
Dit is inderdaad een vertraging die dient om de delay van de faseverdraaiing, de verzwakking, maar vooral het laagdoorlaat filter in de de bewerking van de voorgaande en de volgende lijn op te vangen.

Contourcorrectie
2BGM: TVstudiotechnieken / 2005_2006 / Laatste aanpassing op 2006-09-23.

1/
>In het algemeen komt het er op neer om contouren te versterken, maw
>overgangen in het beeld.
>Ze gaan dus veranderingen in hte beeld opzoeken (ofwel met een hoogdoorlaat
>filter, ofwel door het verschil te nemen tussen de helderheid van een
>bepaald punt, en het punt er onder en er boven).  Dit verschil wordt dan
>versterkt of verzwakt, in te stellen door de cameraman/vrouw, om de
>hoeveelheid detail in het beeld aan te passen.

Oké, het algemene principe snap ik, maar enkel zaken in de blokschema's zijn
me nog steeds niet duidelijk:
*Verticale correctie:
De 180° fasedraaiing van de vorige en volgende lijn is er omdat je ze dan
bij de sommatie eigenlijk aftrekt van de huidige lijn?
Ja
Waarvoor staat de alfa?
Verzwakking of versterking van het signaal
Waarom een LP (LowPass)filter na de fasedraaiing?
Om ruis en horizontale details de vertikale contourcorrectie net te fel te beďnvloeden.
Het is dan uiteindelijk Ic (na sommatie) dat versterkt of verzwakt kan
worden?
Inderdaad, de gebruiker heeft soms de mogelijkheid dit aan te passen.
*Apertuurcorrectie: veranderingen vindt men met een hoogdoorlaatfilter, maar
in het blokschema staat een LP-filter...
Een hoogdoorlaat filter laat goed veranderingen door, dus ook ruis.
Door veranderingen te verzwakken, en dit nadien te vergelijken met het origineel, heeft men dus ook een grootte-orde van de details.
*Contourcorrectie: wat is die alfa met een schuine pijl erdoor?
Verzwakking of versterking van het signaal die door de gebruiker aan te passen is


Contourcorrectie
2BGM: TVstudiotechnieken / 2005_2006 / Laatste aanpassing op 2006-09-23.

> Zou u aub wat meer uitleg kunnen geven over hoe contourcorrectie
> uitgevoerd wordt? Vooral de blokschema's op blz. 45 (verticale &
> apertuur-) zijn me niet helemaal duidelijk.

In het algemeen komt het er op neer om contouren te versterken, maw
overgangen in het beeld.
Ze gaan dus veranderingen in hte beeld opzoeken (ofwel met een hoogdoorlaat
filter, ofwel door het verschil te nemen tussen de helderheid van een
bepaald punt, en het punt er onder en er boven).  Dit verschil wordt dan
versterkt of verzwakt, in te stellen door de cameraman/vrouw, om de
hoeveelheid detail in het beeld aan te passen.



MCP OCP BS CCU
2BGM: TVstudiotechnieken / 2007_2008 / Laatste aanpassing op 2008-05-24.

in de cursus (2bgm) op pagina 66, is er een tekening dat de plaats van camera/ocp/ccu/mcp
weergeeft. ik vroeg me af, als de "shader" in de regiekamer, de camera's bijregelt met de ocp's
die hij tot zijner beschikking heeft. is er dan een MCP zowiezo nodig ( voor de overige instellingen die een ocp niet controleerd
(foutrapporten enz)? de vraag is of die mcp echt nog nodig is of kan dit ook operationeel zijn zonder? wordt dit gedaan?
en als er dan toch met een mcp gewerkt wordt, waar staat deze mcp dan? in de machinekamer of kan het zijn dat de
"shader" daar ook mee werkt in de regiekamer ipv al zijn ocp's?

Bij de cameracorrectie wordt een OCP gebruikt. Een MCP is daar minder aangewezen, omdat de bediening daarvan
operationeel minder evident it. Zo zal bijvoorbeeld steeds moeten gekozen worden welke camera men wilt bedienen.
Bij de OCP is de OCP steeds toegewezen aan één enkele camera. De MCP is gemeenschappelijk voor alle gebruikte
camera's in een systeem.

Afhankelijk van het merk van camera's kan een systeem werken zonder een MCP te gebruiken. Omdat nu niet
meer alles met hardware knoppen moet gebeuren, en men zich meer en meer op LCDschermen en menu's baseert,
kunnen de OCP's alle, of toch bijna alle, MCP functies aan.
MCP's komen dus minder voor dan vroeger, ook omdat de camera's nu stabieler zijn omdat er meer en meer digitaal
wordt gewerkt, waardoor frequente afregelingen in de analoge electronica niet meer hoeven.



TRIAX
2BGM: TVstudiotechnieken / 2007_2008 / Laatste aanpassing op 2008-05-24.

ik had nog een vraagje ivm het TRIAX systeem, er staat in de cursus dat de organisatie en de verdeling van de bandbreedte
kan verschillen van systeem tot systeem. wil dit zeggen dat het bvb kan zijn dat als ik een panasonic studiocamera wil
aansluiten in een studio dat het sonytriax systeem gebruikt. omwille van een ander verdeelde bandbreedte. niet zal marcheren?

Inderdaad, je kan de basestations van een merk niet gebruiken om de camera's van een ander merk aan te sluiten.
In sommige gevallen kan je zelfs op een basesation van een bepaald merk niet alle camera's van die fabrikant aansluiten.

Dat niet alles zomaar kan samenwerken heeft te maken met gebruikte bandbreedtes, modulatievormen, draaggolven,
datacommunicatie ivm filters, kleurensettings, ...

De verschillende systemen gebruiken wel dezelfde connectoren. In Europa is de keuze die de gebruiker heeft meestal
Lemo en Fischer. Deze connectoren worden op hetzelfde type van kabel gezet.

Fischer:


Lemo:


Fischer fiber:


Lemo Fiber:




Underscan/Overscan
1PM: Basisbegrippen Video / 2015_2016 / Laatste aanpassing op 2016-06-19.
Zou u overscan en onderscan beter kunnen uitleggen? Hoe werkt overscan juist?
Als je naar de afbeelding hieronder kijkt, zie je wat de cameraman/vrouw ziet in de viewfinder.
Dit is meer dan wat de kijker op het TV-scherm kan zien.  Die ziet enkel het gedeelte binnen het witte kader.
Wat de TV toont, noemt men overscan.  Wat de viewfinder laat zien noemt men underscan.  Daardoor kan de cameraman/vrouw meer zien dan wat getoond wordt, en moet daar dus ook rekening mee houden.



Witbalans
2BGM: TVstudiotechnieken / 2001_2002 / Laatste aanpassing op 2006-06-25.
Is shading hetzelfde als de witbalans en zwartbalans maken?
- Is shading (in de oorspronkelijke betekenis) nodig bij CCD-camera's?
- Waarom gebruikt men bij de apertuurcorrectie een LP-filter?
- Een wit/zwart balans maken is in essentie niet hetzelfde als shading.  Bij de benaming die men tegenwoordig gebruikt is het maken van de balans wel een onderdeel van de shading, maar dit is niet volledig juist.
Bij shading gaat men ongelijkheden over de volledige oppervlakte van het beeld wegwerken.  De ongelijkheden in gevoeligheid en offset geven kleurzwemen in het beeld.
Dit is nog steeds nodig bij CCD's.  Bij de recentste camera's wordt dit digitaal gecorrigeerd.  Bij de oudere werd dit gedaan zoals dit bij buizen ook gebeurde: compenserende signalen aanmaken en instellen met potentiometers.
Bij apertuurcorrectie gebruikt men een laagdoorlaatfilter.  Als je van het originele signaal de laagdoorlaat versie aftrekt, krijg je een beeld dat vooral de veschillen (details) weergeeft.  Als we met een hoogdoorlaatfilter zouden werken, dan zou de ruis te veel versterkt worden. Deze bevat immers redelijk veel hoge frequenties.