Dan nog een vraag rond p 219 e.v., over AAF,
OMF en dergelijke. het verschil snap ik eigenlijk niet zo goed. Correct
me when I'm wrong.
- Om te beginnen het verschil
tussen aaf & omf. er staat "Speciaal
aan AAF is dat er gewerkt kan worden met externe essence". Dit kan
met OMF toch ook? Het enige verschil dat ik kan zien is dat er in AAF meer
metadata zit, klopt dit?
Je hebt gelijk. Er kan meer
metadata in de AAF, en deze is ook minder merk (AVID) gebonden.
- Dan het verschil tussen MXF
en GXF. Beiden hebben dus niets te maken met AAF en OMF, want deze
laatsten zijn voor editing, en GXF/MXF voor broadcast. "
GXF is gebaseerd op een uitbreidbaar systeem om content (essence) te coderen".
Dit was bij MXF, alsook bij uitbreiding, toch ook mogelijk??
Inderdaad. GXF is echter door een bepaald merk
(GVG) ontwikkeld, en nadien door een 10-tal fabrikanten overgenomen.
Nadien is er MXF gekomen, dat eerder als een algemene, open standaard wordt
aanvaard.
- MOS verschilt dan weer van al de rest, omdat het eigenlijk gewoon dient als encapsulatie van allerlei 'set's' voor een huisstijl, als ik dit goed lees? een soort 'opmaakprofielen', gecombineerd met een depot-systeem om de dingen er hetzelfde te doen laten uitzien?
Dit is wat ik haal van een MOS-website:
What does MOS
do?
Media Object Server Communications Protocol allows Newsroom Computer Systems
(NCS) and Media Object Servers (MOS) to exchange information using a standard
protocol (language and vocabulary). This protocol enables the exchange of
the following type of messages:
- Descriptive Data for Media
Objects. The MOS "pushes" descriptive information and pointers
to the NCS as objects are created, modified, or deleted in the MOS. This
allows the NCS to be "aware" of the contents of the MOS and enables
the NCS to perform searches on and manipulate the data the MOS has sent.
- Playlist Exchange. The NCS can build and transfer playlist
information to the MOS. This allows the NCS to control the sequence that
media objects are played or presented by the MOS.
- Status Exchange. The MOS can inform the NCS of the status of specific
clips or the MOS system in general. The NCS can notify the MOS of the
status of specific playlist items or running orders.
What is the NCS
responsible for?
In General, the Newsroom Computer System is responsible for the creation,
modification, and deletion of editorial information, including playlists
What is the MOS
responsible for?
In General, the Media Object Server is responsible for the creation,
modification, and deletion of media objects and their associated meta-data.
http://www.mosprotocol.com/mos_faq.htm
Het systeem laat dus toe om 'objecten' uit te wisselen en te beheren binnen een newsroom. Door de geautomatiseerde uitwisseling komt men dus ook tot een 'eenvormige look'.
Met de ´klassieke manier van werken´ wordt bedoeld dat alles manueel moet worden ingegeven, de fragmenten manueel moeten worden gestart, ...
Ik heb momenteel het hoofdstuk Workflow doorgenomen, waarbij alle data op 1 server wordt gezet en vroeg me af of de workflow een ster netwerk is of een tree netwerk? Zou u me ook kunnen zeggen waarom?
Interessante vraag!
Workflow staat los van de netwerkstructuur. Workflow gaat over hoe gewerkt wordt binnen een productie.
De netwerkstructuren geven aan hoe de data (audio, video, metadata) worden doorgestuurd van de ene naar de andere computer.
Wat jij aangeeft is hoe de data wordt gestockeerd; op één centrale plaats (komt overeen met een ster-structuur).
Maar dat is ook geen noodzaak. Video wordt bv. opgeslagen op de videoserver, de archiefserver en de montagesystemen.
Metadata kan dan weer zitten in de montagecomputer, de nieuwsredactieserver, ...
Om uitval van een server te voorkomen of om een betere berschikbaarheid te garanderen, worden sommige delen van die data op verschillende servers (main en backup of master en slave) samen opgeslagen.
Op zich is workflow een daisy-chain structuur: het beeld en de audio gaan van het ene systeem naar het andere, en worden daar eerst bewerkt voor ze worden doorgestuurd.
Vb:
1) Camera: beeld in, camera video file uit
2) Montage: camera video´s in, montage file uit
3) Grading: montage file in, film uit
Misschien een iets complexer antwoord dan je had verwacht?
-)Bij OMF geraak ik er niet echt aan uit wat u met de tekst die er staat bedoeld.
In de curcus staat
“OMFI is een systeem om
media samen met metadata en EDL’s in een enkele file te steken.
In het Omf format zijn er
2 mogelijkheden. De eerste zal de audio mee bevatten in de file,
de 2e bevat enkel de EDL. »
Wat ik hier onder kan verstaan is dat
1)De 1e
mogelijkheid van Omf is dat deze de file+audio+EDL bevat
De 2e
mogelijkheid van Omf is dat deze de file+EDL bevat
2)de 1e
mogelijkheid van Omf is dat deze de file+audio bevat
De 2e mogelijkheid is van omf is dat deze alleen de EDL bevat
Correctie:
Mogelijkheid 1: OMF file = EDL + Audio
Mogelijkheid 2: OMF file = EDL met verwijzing naar audiofiles die ergens op de computer moeten staan.
Bij OMFI spreken ze ook over metadata. Bij OMF echter niet. Word er hierbij geen metadata aan toegevoegd?