Hoofdstuk PAL, juist voor de samevattingstabel:
De uiteindelijke frequentie is dus:
fSC = 283,75 fH + 25 Hz = 4,43361875 MHz
De 90° verschuiving die per beeld optreedt zal bij montage van
composietbeelden voor problemen zorgen. Er kan immers enkel een overgang
gemaakt worden als de fase van de draaggolf van de twee beeldbronnen gelijk
is. Omdat steeds vier beelden, acht rasters, gewacht moet worden
spreekt men over de 8-rastercyclus. Deze problematiek is gekend als
de " colour framing" of de " field sequence" die in orde
dient te zijn. Bij sommige oudere montagesystemen is hiervoor een externe
aansluiting voorzien.
In het hoofdstuk over NTSC:
Doordat die beelden elkaar afwisselen aan de halve beeldfrequentie
(12,5 Hz) zal ons oog dit dambordeffect uitmiddellen, en zien we het
stoorpatroon niet.
Opm: Hieruit volgt dus dat de chromafase aan het begin van een beeld
180° verschuift van beeld tot beeld. Bij montage dient rekening gehouden te
worden met dit effect. Bij het mengen moeten de chromafasen van de twee
bronnen hetzelfde zijn. Een editor dient hier rekening mee te houden. Men moet
dus twee beelden, vier rasters, wachten om een overgang te realiseren
24 beelden per seconde (PAL)
1PM: Basisbegrippen Video / 2015_2016 / Laatste aanpassing op 2016-06-19.
"Als film/video wordt opgenomen aan 24 beelden per seconde, maar de verlichting hangt op een net van 50Hz, zal men flikkeringen zien.” (slide 18)
Ik snap niet juist wat hier bedoelt wordt met de verlichting?
Met verlichting wordt hier alles bedoeld dat licht geeft op de personen/voorwerpen die in beeld komen. Dat kan dus de ´gewone´ verlichting zijn, maar ook het film- of TV-lict dat wordt opgesteld op de set.
En ook niet waarom beelden aan 24bps dan zouden flikkeren als de worden afgespeeld op een net van 50Hz, er bestaan in Europa toch geen andere normale netspanning?
Het is niet de weergave die de flikkering veroorzaakt, maar de opname. Zodra de opnamefrequentie en de belichtingsfrequentie niet dezelfde zijn (of geen veelvoud van elkaar), bestaat de kans op flikker.
In een filmset op 24bps in een set op het stroomnat van 50Hz, of een computerscherm op 60Hz filmen aan 25 beelden per seconde kunnen dus flikker geven.
Bandbreedte (PAL)
1PM: Basisbegrippen Video / 2015_2016 / Laatste aanpassing op 2016-06-19.
Waarom wordt Bandbreedte uitgedrukt in Hz (en wat is de verhouding tot bits)?
De bandbreedte is de hoeveelheid aan frequenties dat een signaal inneemt. Dit komt ongeveer overeen met het verschil in frequentie tussen de hoogste en de laagste frequentie.
Zo zegt men dat de mens geluiden kan horen tussen 20 Hz en 20.000Hz. De bandbreedte is dan 20.000-20=19.980Hz.
Bij digitale signalen spreekt men van bits. Dat is de 1 of de 0. Bij digitale signalen spreekt men van bits/sec. Er is geen standaardformule die Bits/s omzet naar een bandbreedte in Hz, of omgekeerd.
burst vs. salvo (PAL)
1PBAK: Videotechnologie 1 / 2019_2020 / Laatste aanpassing op 2020-06-07.
Is burst en salvo hetzelfde of is er toch een verschil?
ja, het is hetzelfde
P109 het ganse probleem met het stoorpatroon door de fase van de chroma
draaggolf, geldt dit enkel in zwart-wit tv's en in oude toestellen? Enkel
in oude zwart-wit toestellen. anders worden de C en Y toch gescheiden,
correct?
Ja. Dus hier geen stoorpatroon van Y door C door de
238,75 (of 227,5) perioden, en dus eigenlijk ook geen probleem bij montage
met de (2-4-8 rastercyclus)?? Het probleem van de rastercycus staat los
van de TV. Dit probleem is er steeds, omdat de draaggolf inherent is aan
het PAL-systeem, en dus ook aan de montage in PAL.
burst=salvo?
Ja.
Motion blurr & Interlacing (PAL)
1PM: Basisbegrippen Video / 2015_2016 / Laatste aanpassing op 2016-06-19.
Is er een verschil tussen motion blur bij een Progressief beeld en blur door de halve beelden bij interlaced (beiden ontstaan bij te snelle bewegingen toch?)
Ja, er is een verschil. Een progessief beeld scant het ganse beeld in één keer van boven naar onder. Een interlaced beeld doet dit in twee keer, waardoor het eerste en het tweede raster iets van elkaar zullen verschillen, en dus zo motion blurr veroorzaken.
Omklappen V (PAL)
1BGM: Videotechnieken / 2003_2004 / Laatste aanpassing op 2006-06-25.
ik heb een vraag in
verband met het omklappen van de v bij pal. Krijg je dan 2 zogezegde
gelijke lijnen onder elkaar in een beeld of in een raster. Want je
decodeert toch altijd eerst je eerste raster en dan je tweede dus denk ik
dat de v+ en v- onder elkaar liggen in het zelfde raster maar ik ben niet
zeker.
Het gaat
inderdaad over twee lijnen uit hetzelfde raster. Let wel, het gaat
hier enkel over de kleureninhoud.
Omklappen V (PAL)
1BGM: Videotechnieken / 2003_2004 / Laatste aanpassing op 2019-05-22.
- p.106: ivm. het herwinnen van de V- component, is er een discrepantie tussen de figuren en de tekst: volgens de tekst dient hierbij de vorige lijn omgepoold te worden en daarna dient de resultante gezocht te worden van dit geïnverteerd signaal met de huidige lijn.. echter, de figuren tonen het tegenovergestelde: daarin inverteert u telkens de huidige lijn.. Wat is hier nu juist?
Hier ben ik inderdaad een beetje onduidelijk. Het maakt echter niet uit welke lijn omgeklapt wordt. Het is namelijk zo dat de huidige lijn min de vorige lijn gelijk is aan de vorige lijn min de huidige, op een min-teken na. Omdat het teken van het resultaat van lijn tot lijn toch moet omgeklapt worden, moet er ofwel vermenigvuldigd worden met + voor de eerste lijn, - voor de tweede lijn, + voor de derde lijn en zo verder, ofwel moet er ofwel vermenigvuldigd worden met - voor de eerste lijn, + voor de tweede lijn, - voor de derde lijn en zo verder"
PAL coder (PAL)
1BGM: Videotechnieken / 2007_2008 / Laatste aanpassing op 2008-05-24.
In het hoofdstuk kleurbalken op p.135 staat dat de laatste stap in de
signaalweg het samenvoegen van luminantie (Y) en chrominantie (C) tot het
KBOS-signaal is. In het blokschema van de PAL-coder op p.102-103 is er
echter geen sprake van het samenvoegen van Y en C tot KBOS. De laatste
stap in de PAL-coder is het aanmaken van het BOS-signaal.
In het hoofdstuk Kleurenbalken in de figuur 'Kleurenbalkengenerator',
staat het blokje 'Encoder'. Dit blokje staat voor de ganse PAL-coder.
In het hoofdstuk PAL worden Y en C samengevoegd in het voorlaatste blokje.
Het blokschema van de PAL-decoder begint dan wel met dit KBOS-signaal,
waar het terug gesplitst wordt in luminantie (Y) en chrominantie (C).
Als ik het goed heb worden (R-Y) en (B-Y) quadratuuramplitude gemoduleerd
tot het U -en V-signaal.
Neen, V = 0,8777 (R-Y) en U = 0,493 (B-Y). Het is 'gewoon' herschalen.
Maar hoe wordt dan vanuit het U -en V-signaal naar het Y/C-signaal gegaan?
Van U en V wordt er naar C gegaan door quadratuuramplitudemodulatie.
En hoe wordt dan vanuit Y -en C het KBOS-signaal aangemaakt?
Door ze samen te tellen.
Als laatste: het signaal dat uit de PAL-decoder komt is toch het signaal
dat naar het beeldscherm wordt gestuurd?
Inderdaad.
De werking van PALs snap ik vrij goed maar PALd is toch nog niet helemaal duidelijk. Waarom krijg je bijvoorbeeld een chromasignaal met de juiste fase maar met verminderde amplitude wanneer het huidige en het vertraagde signaal opgeteld worden?
Een fasefout zal zich na transmissie voordoen als een fout in de ene richting voor de ene lijn, en in de andere richting voor de volgende lijn.
De groene pijl is het originele signaal.
Na een fout in de transmissie worden dat de dikke rode fases.
De dunne rode lijnen geven aan hoe de twee fases worden bij elkaar geteld op een wiskundige manier (vectoren).
Het resultaat is de dikkere lichtgroene lijn.
Je kunt zien dat deze korter is, maar wel in de juiste richting ligt.
De fase is dus dezelfde (kleur), maar de lengte (verzadiging) is dus lager.
Ook heb ik nog een vraag over 8.1 VITC. Er staat dat een 625/50 systeem wordt gebruikt, maar wat is dit?
625/50 staat voor de videonorm.
625 staat voor het aantal lijnen, 50 staat voor het aantal rasters. In dit geval gaat het dus over het SDbeeld in Europa.
Betekent dit dan dat elk beeld dat wordt uitgezonden uit 625 lijnen bestaat?
Neen, we gebruiken verschillende normen door elkaar.
650/50; SD 650 lijnen, 25 beelden, 50 rasters per seconde (=PAL)
575/60; SD 575 lijnen, 30 beelden, 60 rasters per seconde (=NTSC)
1080i25, HD 1080 lijnen interlaced, 25 beelden per seconde
1080p25, HD 1080 lijnen progressief, 25 beelden per seconde
1080p50, HD 1080 lijnen progressief, 50 beelden per seconde
720p50, HD 720 lijnen progressief, 50 beelden per seconde
Ik heb een vraag rond de opmaak van het SD signaal bij 4/3 op pagina 13. Als 5 MHz het verticaal aantal nuttige lijnen van 575 (bij 5,4 Mhz) naar 520 brengt, dan lijkt het logisch dat het totaal aantal lijnen 570 (520+ 50 van synchronisatie) word, niet? Zo ja, waarom gebruikt u dan op pagina 14 in Definitie of Resolutie dat het aantal verticale beeldlijnen 575 per beeldhoogte is (2e zin)? Dit kan toch niet gehaald worden met een bandbreedte van maar 5 MHz? Je hebt er minstens 5,48 MHz voor nodig zoals we ervoor hebben gezien.
Het opstellen van normen is soms ook het zoeken van een compromis. Aan de ene kant is er de kant van het oog, waarbij naar een ideaal aantal lijnen is gezocht, en de bandbreedte die nodig is om dat aan te kunnen. Die ligt dus best zo hoog mogelijk.
Ook is er de noodzaak om dat signaal te versturen. Het versturen van laagfrequente signalen is eenvoudiger dan het doorsturen van signalen met grote bandbreedtes. De bandbreedte is dus best zo laag mogelijk.
Een ander ding is een ook nog een fout in je redenering.
Dit kan toch niet gehaald worden met een bandbreedte van maar 5 MHz? Je hebt er minstens 5,48 MHz voor nodig zoals we ervoor hebben gezien.
De berekening van de bandbreedte is nodig om de resolutie, het aantal punten op een lijn te bepalen.
Om 625 lijnen aan 25fps te versturen kom je aan 15.625 lijnen per seconde. Die 5MHz vormt hier dus geen beperking. Het aantal lijnen staat voor de vertikale resolutie.
Door de hoogste frequentie tot 5MHz te beperken, gaan dus de fijnste details horizontaal verdwijnen.