Inhoud van de cursus 'Signaalanalyse 3 BGM'

Situering van de cursus:
In deze cursus wordt naar het signaal gekeken: hoe ziet het signaal er uit ziet, zowel op de kabel als op het scherm.
Ook wordt er nagedacht over het verloop van het signaal, van set tot scherm. (en wat er fout kan lopen)

Er is geen geschreven cursus voor dit vak.  Voor Signaalanalyse Beeld en Montage kan het hoofdstuk 'Meten' uit de cursus van Videotechnieken II (TVstudio technieken 2BGM) gebruikt worden.

Downloads:
Al de bestanden die verband houden met dit vak.

Signaal analyse Beeld/Montage:
Beeldfouten: Volledig, van de PDF over de PREFIX CPP200 enkel de begrippen uit appendix 1
Gammut: Illegal colors: p1-10
Gammut: Filmlook: eens lezen
Gammut: Nonlin-HD: p7-13
Gammut: Magic Bullet: Lezen
Guidelines: Lezen
Kleurenruimtes: Volledig
Meten: Diamond display : volledig
Meten: Lightning display : volledig
Meten: Pal TV systems measurements: Principes van de metingen
Meten: Solving the component puzzle: Principes van de metingen
Meten: A Guide to Digital Television systems and measurements: Principes van de metingen
Safe Area - Widescreen: Volledig

Infofiche
Van iedere student verwacht ik een beetje info om je beter te kunnen situeren.  Geef ook aan welke vakken je volgt bij mij.
Infofiche

FAQ:
Op deze plaats staat een kleine verzameling van vragen die me per e-mail verstuurd zijn: Frequently asked questions per hoofdstuk.

De opdracht:

Aangepaste opdracht tgv. de opschorting van de lessen: Zie Canvas aankondigingen 21 en 24/3.

Dit is een kort werkje (min. 3 pag. foto's en afbeeldingen niet meegeteld) waarin een probleem moet besproken worden dat je in de loop van het jaar bent tegen gekomen.
Het probleem moet gesitueerd zijn in de AV-wereld.  Het mag dus ook over audio, licht, informatica, ... gaan.
In het werkje moeten de volgende stappen tot uiting komen:

  1. Hoe heb je gemerkt dat er iets fout liep
  2. Hoe ben je op zoek gegaan naar de oorzaak van het probleem
  3. Wat was het probleem
  4. Wat heb je gedaan om het probleem op te lossen, of welke work-around heb je gebruikt?

Als er ook anderen betrokken waren bij dit probleem moet je dit ook vermelden.
Niet het probleem op zich is belangrijk in dit werk, maar de stappen 1, 2 en 4.
De opdracht moet ten laatste elektronisch (liefst als PDF-bestand per mail.) èn op papier worden afgegeven 2 weken voor het examen in eerste zit.

Ik was heel positief verrast over een behoorlijk aantal inzendingen.
Op jullie vraag staan hier de papers van wie ik ze on-line mag zetten. De credits gaan naar de respectievelijke eigenaars.
Aerts Sven Probleem atelier 2
Batog Arnaud LIVESTREAMEN
Billiau Pauwel L A R G E F O R M A T C A M E R A ’S
Butter Louise Orde in de chaos
De Smet Eleah 5G
Deruyck Usha Monteren in tijden van Corona, Frame.io
Francotte Jordi Efficiënt fouten wegwerken in Davinci Resolve
Gunst Tom SYNTHETISCHE SCHERPTEDIEPTE, HOE WERKT DAT PRECIES?
Leemburg Dion Anamorphic vs Spherical
Martens Jelse Virtual Reality Film
Michiels Anke Een praktische start in color grading
Neefs Jef Digitaliseren VHS-DV
Shimwa Ivo NTFS, exFAT of HFS+?
Smets Laura Stroomproblemen
Stevens Kato Karakteristieken van objectieven
Van den Abeele Lani Workflow checklists montage
Van Edom Karen Probleem - oplossing DCP Relinken Offline Media
Van Iseghem Dirk ANAMORPHISCHE LENZEN
Vandepitte Andrès Color correctie vs color grading
Vanderhoydonck Simon Stabilisatie errors
Vermeulen Lisa Resolve Crash
Wallis Annika THE ART OF ANAMORPHIC.

Planning:
Deze planning is enkel indicatief en zal in de loop van het jaar nog veranderen!!

28/09 Beeld: Meten & problematische workflows Hoofdstuk METEN van Video II meebrengen
28/09 Montage: Meten & problematische workflows Hoofdstuk METEN van Video II meebrengen
10/12 Beeld: Beeldkwaliteit
13/12 Montage: Beeldkwaliteit
28/04 Workshop OPGESCHORT

De officiële planning heeft voorrang op deze.